maanantai 9. tammikuuta 2017

Viisi tapaa rentoutua työpäivän jälkeen

Vuoden toinen maanantai. Do what you love and you never have to worry about Monday again. Oikeasti, uskooko kukaan tätä?

Vaikka kuinka pitäisi työstään, on maanantai silti aina maanantai. Mikäli siis tekee duunia ma-pe-akselilla. Varmaan aika monilla viimeistään tänään on alkanut kunnolla vuoden 2017 työrypäs. Seuraava arkipyhäkin kun on vasta huhtikuun puolessa välissä.

Mutta on se on ihan ok, että välillä on maanantai ja arki. Ei lomaakaan varmaan ikuisesti jaksaisi, vaikka sunnuntaina se siltä saattaa tuntuakin. Juju on siinä, että oppii löytämään arjestakin niitä iloja ja hetkiä, jotka usein sisällyttää vain niihin pitkiin sunnuntaiaamuihin. Listasin omat keinoni, joiden avulla palaudun työpäivien jälkeen.

1. Värittäminen

Kerroin juuri työkaverilleni, että minulla on sellainen aikuisten värityskirja, ja hän ihmetteli, että rentouttaako se tosiaan. Vaikka olen välillä aika skeptinen kaikenlaisia mindfulness- ja selfhelp-tuotteita kohtaan, pakko sanoa, että tämä todella rauhoittaa! Jotenkin pohdinta siitä, että laittaako nyt sinistä vai vihreää, on hirveän rentouttavaa. Kerran kun minua oli stressin takia vaivannut jonkun aikaa palan tunne kurkussa, auttoi värityskirja osaltaan saamaan tunteen pois. Olen pienenä värittänyt paljon, joten ehkä tässä on myös jokin regressio takaisin lapsuuteen, mene ja tiedä. Toinen vastaavanlainen rentoutusmuoto on palapelien tekeminen. Ah, pitääkin hankkia kotiin jokin hyvä palapeli!


2. Siivoaminen

Tiedän, tämä kohta on kuin suoraan 50-luvun kotivaimon oppaasta: kun olet stressaantunut, pura se tiskeihin ja pyykkeihin, älä mieheesi. Jep, tätä en siis aja takaa, mutta onhan siivoaminen aika puhdistavaa toimintaa. Tai no, ei kaikki siivoaminen. Imurointi ja lattioiden pesu, aivan kamalaa. Mutta sen sijaan tiskaaminen/tiskien laitto koneeseen, eksyneiden vaatekappaleiden palauttaminen kaappiin, kahvitahrojen puhdistus. Kaikki toiminnot, joissa saa jotain materiaa/likaa pois silmistä, saavat myös ne mielessä liikkuvat asiat jollain tapaa järjestykseen ja kontrolliin. Pliis, sanokaa etten ole ainoa, joka fiilistelee siivoamista? 


3. Rauhoittavat ihonhoitorutiinit

Taas mennään vähän riskirajoissa Pidä itsesi kauniina nainen -kategoriassa kohti Veetin Me Time -somekohua. Minulle ihonhoito on kuitenkin enemmän itselle kuin muille tehtävä asia. Pintapuolisen huolenpidon lisäksi se on osa myös sisäistä hyvinvointia. Kun oma iho ja keho voivat hyvin, voi itsekin hyvin. Rakastan ilta- ja aamurutiineitani erilaisten purkkien kera. Usein pesen meikit nimenomaan heti kun tulen töistä kotiin, enkä silloin kun väsyttää jo niin paljon, ettei enää huvita tehdä mitään ylimääräistä. 


4. Kotijooga

Turhaan ei joogan etuja kehuta, mutta miksi silti sitä tulee tehtyä niin harvoin? Olin viime lauantaina iltakävelyllä Aurajoen rannassa seitsemän aikaan ja kotiin tultuani pistin kynttilöitä palamaan, levitin joogamaton olkkarin lattialle, etsin Spotifystä sopivan soittolistan ja joogasin/venyttelin noin 20 minuuttia. En käyttänyt mitään ohjelmaa, vaan tein muutamia liikkeitä, jotka muistan joogatunneilta ja juuri sellaisia, joita kroppa sillä hetkellä kaipasi. Voi kun jotenkin saisi pullotettua sen joogan jälkeisen fiiliksen muistuttamaan itseä siitä, kuinka tärkeää kehonhuolto on.


5. Kannullinen teetä

Kuppi teetä, rentoutumisen A, B ja C. Jopa keskellä kiireistä työpäivää, onnistuu kupillinen teetä rentouttamaan. Tämän joulun jälkeen vien teetuokion täysin nextille levelille. Sain nimittäin poikaystävältä joululahjaksi kannun, jossa voi hauduttaa teetä valmiiksi noin kolmen kupillisen verran. Ei enää sihdeillä pelaamista ja teepuruja ympäri tiskipöytää! (tähän sellainen ostos-tv:n mustavalkoinen kärsimyskuva) Haudutettu tee on edelleen liian harvinainen ilmiö. Sellaiset lounaspaikat, joissa tee löytyy yksittäispakattujen pussien sijaan termarista kahvin vierestä, TASA-ARVOISENA, saavat minulta aina erityislämpimän vastaanoton. Ja nyt voin kotona keittää vieraille (tai usein pelkästään itselleni) valmiiksi teetä ja kaataa lisää aivan kuin kahvia, helposti ja heti. 



Noin, siinäpä omat palautumiskeinoni. Tänään olen töiden jälkeen laittanut tiskit ja keittänyt kannullisen teetä. Illalla aion vielä hemmotella kasvojani iltarutiinillani.

Millaisia vinkkejä teillä on työ- tai opiskelupäivästä palautumiseen? 

Terveisin,
Katja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti